Una alternativa a les vies de tren obsoletes
Donar un rendiment adequat a aquest espai oblidat pot comportar molts beneficis per al poble
l La Pobla de Montornès compta amb vies de trens en desús, les quals no han despertat cap tipus d'interès per part del grup de CiU i que podrien ser una futura aposta per respondre les necessitats del poble.
La desocupació i l'abandonament de les vies de tren que actualment hi ha a La Pobla, demostra la falta d'atenció generalitzada que hi ha al voltant de la preservació dels elements que conformen el patrimoni del poble.
Per donar resposta a aquesta falta d'atenció cap a les vies de tren que han quedat antiquades, s’ha parlat de reobrir de forma comercial el servei ferroviari donant un servei de rodalies que interconnectés el tram Roda de Barà i Reus amb La Pobla de Montornès, La Riera, El Catllar, Perafort i El Morell. Fins i tot, s’ha plantejat l'opció de crear una xarxa ferroviària aprofitant les infraestructures existents, que connecti de manera circular les estacions de Tarragona-Reus-Valls-Sant Vicenç de Calders amb l'aeroport i l'estació de l'AVE.
Després de la gran despesa que ha suposat la línia del tren d'Alta Velocitat Espanyola, l'estació del Camp de Tarragona podria tenir una connexió ferrocarril amb els principals nuclis urbans de la comarca, de manera que s'aconseguís no fer dependre els passatgers d'un vehicle propi.
Aquest ús, però, ha d'evitar el transport de mercaderies perilloses procedents de la indústria química. Aquesta és una opció que en algunes ocasions s'ha arribat a comentar, i per tant hem de romandre alerta i evitar que les vies tinguin un ús que pot arribar a ser potencialment perillós per a la població.
Falta de sensibilitat
A la Pobla de Montornès no hem detectat cap sensibilitat per part de les autoritats locals. Mentre el grup municipal de CiU és partidari de fer net, altres alcaldes dels pobles del costat s’han estimat més donar utilitat i importància al vell patrimoni existent.
Segons recull la monografia de Jordi Morant, editada pel Centre d’Estudis de la Pobla, l’any 1884 va entrar en servei aquesta línia ferrada, i l’estació de la Pobla era la més bonica del trajecte. Morant recomanava la realització d’un estudi de conservació de l’estació per a destinar-la a altres activitats. La realitat, però, ha estat ben diferent. L’estació, en comptes de llogar-la a Renfe (ADIF) per a reconvertir-la en un equipament d’utilitat per al poble –com ha fet Vila-seca de Solcina-, el grup de CiU ha permès el seu enderroc i l’ha convertit en un aparcament per a camions. La decisió, a més de poc beneficiosa per als habitants de la Pobla, la considerem inadmissible.
A algunes localitats com Banyoles, Olot, Sant Feliu de Guíxols i altres punts de línies ferrades secundàries extingides s’han restaurat les estacions i han estat dedicades a serveis d’oci o a altres finalitats dignes.
L'aposta: programa de Via Verda per a La Pobla
Tot i la poca sensibilitat mostrada per l’equip de govern, creiem que encara som a temps de recuperar, d’alguna manera, l’herència ferroviària que tenim a la Pobla. Una de les millors solucions per a les vies de tren obsoletes del municipi és la seva reconversió en vies verdes per tal d'apostar per un espai d'oci i lúdic. El programa de vies verdes, impulsat pel Ministerio de Medio Ambiente, consisteix en l'acondicionament d'antics traçats ferroviaris per tal de que siguin convertits en recorreguts per a cicloturistes o bé vianants.
Les vies verdes constitueixen un instrument ideal per promoure una nova cultura de lleure i d'esport a l'aire lliure, de la mobilitat no motoritzada. Aquest projecte representa un clar recolzament a la cultura de la bicicleta, en generalitzar el seu ús entre tots els ciutadans, desenvolupant un important paper educatiu, especialment per als més joves.
El gran avantatge que hi ha en la construcció de les vies verdes es troba en la garantia d'accesibilitat i la universalitat d'usuaris, sense límits d'edat o capacitat física. Aquest projecte, que aposta per un programa sostenible i mediambiental, impulsa el desenvolupament rural i el turisme actiu. A més a més destaca l'eliminació del risc continu d'accidents de trànsit que pateixen els ciclistes i els vianants quan practiquen les seves aficions, o satisfan les seves necessitats de mobilitat, a les carreteres i vies urbanes.
L'opció de reconvertir les antigues vies ferroviàries de La Pobla en un espai Via Verda pren com a referent les reconstruccions com la de la Terra Alta, que es caracteritza per tenir un recorregut de 23 quilòmetres i trobar-se enmig d'autèntics boscos de pins; amb una infraestructura de 20 túnels i 5 viaductes. Per una altra banda, el territori del Camp de Tarragona gaudeix d'una altra via verda: la del Baix Ebre, continuació de l'anterior. Té una longitud de 26 quilòmetres i es contextualitza a Ribera d'Ebre; disposa de 19 túnels al llarg de tot el recorregut.
Avui dia, la Pobla de Montornès té l'opció d'esdevindre la tercera via verda de Tarragona i ser tot un referent per al territori català.
miércoles, 16 de mayo de 2007
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario